سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوغاتی اردبیل، شهر آذری نشین ها

سوغات اردبیل

 

سوغات اردبیل
شهر اردبیل یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در شمال غرب قرار گرفته و از مناطق آذری نشین به حساب می‌آید. اکثر گردشگران در فصول بهار و تابستان که هوا خنک است به بازدید از جاذبه های اردبیل می‌روند و تور اردبیل پر از افرادی مشتاق می‌شود که می‌خواهند به دل طبیعت بزنند. این شهر علاوه بر دیدنی ها و آب و هوای مطبوعش، خوراکی های خوشمزه‌ و صنایع دستی زیبایی دارد که هر فردی را وسوسه به خرید می‌کند. همراه علاءالدین تراول باشید تا در ادامه برخی از معروف ترین سوغات اردبیل را به شما معرفی کنیم.  

سوغات خوراکی اردبیل 
حلوا 
همان‌طور که می‌دانید بیشتر شهرهای ایران حلوای سنتی و مخصوص به خود را دارند و اردبیل هم دارای انواع متنوعی از حلواست که در این بین می‌توانیم از قره حلوا، حلوای سفید، حلوای زنجبیل نام ببریم. قره حلوا که آن را با نام حلوای سیاه نیز می‌شناسیم، یکی از خوشمزه ترین سوغات شهر اردبیل به شمار می‌رود که قدمتی بیش از 100 سال دارد، برای تهیه این حلوا از کنجد، جوانه گندم، گردو، کره و شیره انگور استفاده می‌کنند. رنگ سیاه قره حلوا به واسطه‌ی شیره گندم ایجاد می‌گردد. زنان اردبیلی حلوای سیاه را به شکل گلوله در می‌آورند تا در فصل سرما برای خاصیت گرما بخشی و انرژی زایی‌اش، آن را مصرف کنند. 

حلوای سیاه

 

باقلوا 
یکی از سوغات مشهور اردبیل باقلوا است که در شهرهای زیادی از ایران و حتی کشورهای دیگر تهیه می‌شود ولی طرز تهیه آن در هر شهر با توجه به ذائقه مردم آن متفاوت است. مردم اردبیل برای تهیه این شیرینی لذیذ از بیکینگ ‌پودر، تخم‌مرغ، گردو، شیر، روغن مایع، آرد گندم شکر، پودر پسته، ماست و نشاسته استفاده می‌کنند و شیوه خاص خودشان را به کار می‌برند. همچنین برای بهتر شدن مزه باقلوا گاهی به جای شیره قند از عسل استفاده می‌نمایند. در سفر به اردبیل حتما این سوغات خوشمزه را تهیه کنید و به عنوان دسر یا عصرانه میل نمایید.  

باقلوا اردبیل

 

تخمه آفتابگردان 
تخمه آفتابگردان در لیست سوغات معروف اردبیل قرار دارد. خوردن تخمه آفتابگردان نه تنها در میهمانی یا هنگام تماشای فیلم و فوتبال مزه می‌دهد، بلکه دارای املاح ضروری بدن، ویتامین E و B، آهن، پتاسیم و منیزیم است که به رفع ورم مفاصل و گرفتگی عضلات کمک می‌کند.  

تخمه آفتابگردان

 

فطیر
این نان از دسته سوغات خوشمزه اردبیل است که به دلیل نداشتن جوش شیرین بسیار سالم بوده و می‌تواند خوراکی مناسب برای صبحانه یا زمان افطار باشد. در زمان‌های گذشته فطیر به شکل سنتی پخته می‌شد ولی در سال‌های اخیر، پخت آن بیشتر به شکل صنعتی است و توسط اکثر شیرینی فروشی‌های شهر آماده می‌شود. هرچند فطیر در بیشتر شهرهای ایران درست می‌شود اما در اردبیل از پودر خمیر ترش، آب و شکر برای پخت آن استفاده شده و داخل آن را با گردو، دارچین و شکر مزه‌دار می‌کنند. این نان لذیذ و سالم را تهیه کنید و هنگام صبحانه مصرف نمایید.

فطیر اردبیل

 

عسل سبلان 
کوهپایه‌های سبلان محل مناسبی برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل است. در دشت‎های این استان گشنیز، پونه، آویشن و اقاقیا می‌رویند که موجب شده‌اند عسلی با کیفیت در آن منطقه تولید گردد و زبان ‌زد بیشتر گردشگران شود. در سرتاسر بازار اردبیل انواع عسل، گون، گشنیز و آویشن فروخته می‌شود و اگر به دنبال سوغاتی سالم هستید حتما آن‌ها را خریداری کنید.

عسل سبلان

 

قند چوریی
این شیرینی مجلسی به عنوان یکی از سوغات مهم اردبیل به حساب می‌آید که با توجه به اسمش به دلیل استفاده از پودر قند به آن قند چورگی (چوریی) می‌گویند. به این شیرینی نان برنجی خلخال هم می‌گویند زیرا پخت آن بیشتر در میان مردم خلخال رایج است و حتی به دلیل ماندگاری زیاد قندچوری، آن را به عنوان شادباش در مراسم‌هایشان به یک‌دیگر هدیه می‌دهند. 

قند چورگی

 

شکلات رسته 
اگر شما هم عاشق طعم کاکائو هستید پس در سفرتان به اردبیل حتما شکلات رسته را امتحان کنید. چند سالی است که چند قنادی به وسیله شیر، کره، خامه، سرشیر، شیر، مغز گردو، گلوکز و کاکائو شکلات رسته را تهیه می‌کنند و در برخی قنادی‌ها و فروشگاه های اردبیل به فروش می‌رسانند. 

شکلات رسته

 

سرشیر و کره
به سبب قرارگیری در منطقه‌ای خوش آب و هوا، دامپروری در اردبیل رونق زیادی دارد و محصولات لبنی با کیفیت در این استان تولید می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در طول اقامتتان در این شهر، سرشیر و کره اردبیل را هنگام صبحانه به همرا عسل سبلان میل کنید تا طعم فوق‌العاده آن برای همیشه در ذهن شما باقی بماند. 

سر شیر و کره

 

سوغات و صنایع دستی اردبیل
لباس محلی 
برای گردشگران خصوصا خانم‌ها که علاقه زیادی به خرید لباس‌های محلی دارند، دیدن این لباس ها بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است. زنان اردبیلیِ خلاق و هنرمند انواع لباس محلی و عشایری را در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا می‌دوزند، لباس محلی یکی از سوغات مخصوص اردبیل است که همیشه شما را به یاد این استان زیبا می‌اندازد. 

لباس محلی


مسگری 
یکی از قدیمی ترین سوغات اردبیل انواع ابزار و ظروف مسی هستند و این صنعت در اردبیل پیشینه کهنی دارد. مس خاصیت دارویی دارد و غذا در ظروف مسی خوشمزه‌تر و جا افتاده‌تر می‌شود. 

مسگری اردبیل

 

جاجیم
جاجیم بافی را می‌توان یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل به حساب آورد که با دست هنرمند عشایر این منطقه بافته می‌شود. طرح‌بندی روی جاجیم ها معمولا به شکل لوزی و رنگ‌های گوناگون است و در کنار هم سادگی و زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارند. 

/Files/blogs/7b8195fe-bd3c-4e29-ba87-b932b42c72d9.jpg

 

پلاس 
پلاس نوعی گلیم پشمی یک رو به حساب می‌آید و به عنوان زیرانداز در لیست سوغات های اردبیل جای دارد. از پلاس برای سجاده و خورجین هم استفاده می‌کنند. 

پلاس اردبیل

 

سازهای سنتی 
مردم اردبیل در رشته‌های مختلفی هنرمند و با مهارت هستند که بی شک ساخت ساز هم یکی از آن‌هاست، به طوری‌که شهرستان‌های خلخال و مشکین شهر تاریخچه کهنی در تهیه ساز دارند. هنرمندان زبردست اردبیل انواع سه‌تار، کمانچه، تنبک و سنتور را با دقت و ظرافتی خاص از چوب درختان فلفل، گردو، شمشاد و توت می‌سازند. 

ساز های سنتی

 

نقاشی روی چرم 
هنرمندان این منطقه برای نقاشی روی چرم از چرم گوسفندی دباغی شده و کرم رنگ استفاده می‌کنند. در سفر به اردبیل از هنر دست این استادان دیدن کنید و کیف و کفشی زیبا به یادگار بخرید. 

نقاشی روی چرم

 

علاءالدین تراول تمامی خدمات مورد نیاز سفر را برای رفاه حال شما با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید. کافیست در وب سایت ما جستجو کنید و بهترین هتل های ایران و بلیط هواپیمایتان را از طریق وبسایت ما تهیه کنید. همچنین در تور اردبیل و باقی شهرهای ایران در کنار ما باشید تا سفری به یادماندنی را برای خود رقم بزنید.